tiistai 21. toukokuuta 2019

Linus

Synnyin huhtikuussa 2010 kolmen muun sisarukseni kanssa. Äidiltä ei riittänyt maitoa minulle, joten Mariannen adoptoi minut. Vietin ensimmäiset elinviikkoni päivisin Mariannen mukana ja yöt hänen sängyn vieressä.

Muistan hyvin automatkat, jotka kuljin pahvilaatikossa "apukuskin" jalkatilassa. Vaikka ensimmäiset matkat tuntuivatkin hiukan pelottavilta, niin totuin niihin aika nopeasti ja vieläkin tykkään matkustaa autolla. Tosin nykyisin olen farmariauton takaosassa, koiraosastossa.

Yleensä olin Mariannen mukana hänen työpaikalla ja osallistuin myös oppitunneille. Nuorten kanssa oli kiva olla, kun sain heiltä paljon hellyyttä ja toisinaan he antoivat minulle ruokaa. Silloin tällöin olimme Mariannen kanssa myös muualla. Muistan ainakin käynnin työterveydessä, jossa myös muistettiin pitkään minun käyntini. Mariannen sai kuulla näitä muisteluja seuraavat vuodet työterveydessä käydessään.

Toisinaan vietin iltoja oman perheeni parissa mutta varsinaisesti vietin yöni heidän kanssaan vasta parin viikon ikäisenä ja hiukan myöhemmin aloin olla heidän kanssa myös päivisin. Vielä tuolloinkin Marianne kävi minua säännöllisesti ruokkimassa tuttipullolla. Toisinaan myös vietin iltoja ja viikonloppuja Mariannen kanssa ja sain osallistua mm. kasvimaan laittoon ja postin hakumatkoille.

Aloitin näyttelijäurani ollessani vähän muutaman kuukauden ikäinen. Osallistuin Ruukin Avain näytelmään Mathildedalissa. Tehtävänäni oli seurustella lasten kanssa ennen esitystä ja väliajalla sekä kulkea näyttämön poikki pariin kertaan yhdessä velipuoleni kanssa. Yleensä hoidin työni mallikkaasti mutta parissa esityksessä sattui pieniä kömmähdyksiä, kun löysimme näyttämön viereltä ruohoa tai puiden oksia. Näyttelijäuraani kesti neljä kesää.

Kun olin kahden vuoden ikäinen, sain vastuulleni nuorempien poikien kanssa olemisen. Käytännössä vietin siis kesät nuorten poikien kanssa ja talvet olin siskojeni, äitini ja hänen sisarustensa kanssa.

Kesällä 2019 pääsen taas mukaan näytelmään ja tällä kertaa esiinnyn "Tankki täyteen muuttaa maalle" esityksessä ja paikkana on minulle jo ennestään tuttu Mathildedalin kesäteatteri.